söndag 22 september 2013

Våldtäktskultur i SVT Barnkanalen

Häromdagen tittade jag på Barnkanalen. Ett barnprogram som hette Riddaren av Pelargonien visades. En av de inledande scenerna var så fruktansvärd att jag kände mig tvingad att kontakta ansvariga och göra en anmälan för granskning till Myndigheten för radio och TV.



Jag fick snabbt svar och det verkade lovande. Planeringschefen på Barnkanalen svarade och indikerade att de tagit till sig av kritiken. 



Men sen kom dessvärre det fruktade svaret. Det är jag som uppfattat programmet på det här sättet. Det är nu en fråga om tolkning och SVT tar inget ansvar. Bär ingen skuld. Inte nog med det. Kärnfrågan bagatelliseras och reduceras till "humor i en sagovärld". Det hela var bara ett skämt! 




Åh så korkad jag är! Jag fattade inte skämtet! Åhh pinsamt! Men eftersom humor tydligen bara är en balansgång, så jag ser nu istället fram emot andra barnprogram i SVT Barnkanalen: rasistisk dockteater om muslimer kallat "Bomber i turbanen", funkofoba en dag i utvecklingsstörda Jasmines liv kallat "CP-knasten" och så självklart det om lilla Clark som springer runt och skvallrar om alla på gården - "Golbögen". 

Så jag svarade igen och inväntar svar. 



Fortsättning följer. 

Uppdatering, 130926
Har nu fått svar från Granskningsnämnden. Jag hade helt fel. Det är alltså tydligen ok att uppmuntra till våldtäktskultur i barnprogram. Nu vet ni. Leve yttrandefriheten, död åt censuren!



blog comments powered by Disqus
Flattr this